Pulangnya Sang Murabbi, Kembalinya Permata

Tuesday, January 12, 2010
Assalamualaikum kepada semua..
Dalam kesibukan menghadapi imtihan yang semakin hampir ini,satu peristiwa yang dilalui oleh penulis beserta masyarakat anak-anak pahang yang berada di bumi yang penuh dengan pelbagai dugaan dan cabaran.

Wida'..

Setiap pertemuan sudah pasti ada perpisahan.Lebih indah lagi apabila setiap pertemuan dan perpisahan itu adalah atas dasar akidah yang satu serta semata-semata kerana Allah S.W.T. Tanggal 10/1/2010,penulis bermusafir ke Kaherah untuk bertemu dengan murabbi bagi masyarakat Pahang di Mesir kerana beliau akan pulang ke tanah air pada keseokan harinya. Dengan harapan pertemuan kali ini bukanlah kali terakhir,namun ketentuan serta perancangan Allah mengatasi perancangan hambanya.


Wasiat terakhir..



Selepas menunaikan solat Isya',penulis menyertai jemaah menyedekahkan A-Fatihah dan tahlil kepada Allahyarham Ustaz Fauzi yang telah meninggal dunia kerana terlibat kemalangan di tanah air. Setelah selesai majlis tahlil,tibalah masanya untuk Ustaz Mustafa untuk memberikan nasihat dan wasiat terakhir dari pada beliau untuk mereka yang hadir pada malam itu.
Di antara isi yang sempat penulis catat daripada kalam-kalam beliau adalah :-
Sahabat² bersedia atau tidak,nak taknak kena balik juga, Rebutlah peluang mengaji sebanyak mungkin ilmu di Mesir, Manfaat ilmu sebaik mungkin, Tolong jaga solat jemaah,tidak kira di surau ataupun di masjid, Sentiasa baca Al-Quran dan push sahabat yang kurang cantik dalam bacaannya, Apabila datangnya generasi baru( pengajian islam&perubatan ) ke Mesir,ajar dan ajak mereka berjumpa dengan para masyaekh dan bukan piramid didahulukan, Raikan semua golongan tidak kira baru mahupun lama, Masyarakat memerlukan generasi yang paham ilmu dalam setiap sudut,

11/1/2010..

Al-Fadhil Ust Mohd Mustafa Mohd Nor. Namanya sudah sinonim dengan kehidupan mahasiswa dan mahasiswi Pahang di Mesir. Malam ini, beliau meninggalkan kami semua di sini (Mesir) dan pulang ke tanah air sebagai Azhari dan sebuah permata yang paling berharga bagi terus menabur bakti untuk tanah air tercinta. Penulis mengucapkan jazakallah khaira jaza diatas segala teguran,nasihat dan tunjuk ajar serta ilmu yang Ustaz Pa telah curahkan kepada penulis serta seluruh anak-anak Pahang di Mesir. Doakan kami disini agar terus thabat dan istiqamah dalam terus mengutip mutiara-mutiara ilmu dan hikmah dari para alim ulama’ untuk dipersembahkan kepada masyarakat apabila kami pulang kelak.


penulis bersama Us Pa di Cairo Airport sebelum chek in.

0 comments:

Post a Comment