Kau Sahabat Kau Teman vol 2

Tuesday, March 23, 2010
Kasim “ ah.sudahlah, aku lebih senang mcm ni dari aku berkawan semula dengan korang”
Abu “ kasim,pasal ari tu aku minta maaf dengan ko dan aku dah maafkan ko.marilah kasim kita berbaik semula”
Mat “ tuh..ko dengar tu kasim ape abu kabokan
Kasim “ selagi ko tak mampus selagi itulah aku akan kekal begini”
Bujang “ kasim2..hati kau keras”
Doloh “ macam pernah je aku dengar skrip ni,kt mne eh?”
Kasim “ hoi,kat sini bukan tempat nk melawak k..kang tak pasal2 ade orang makan nasi ikut tiub”
Mereka pon pergi meninggalkan kasim.

Saban hari saban minggu, mereka hanya study berempat tanpa kehadiran kasim. Mat sebagai ketua bagi mereka begitu sedih dengan apa yang berlaku tempoh hari. Berbagai usaha yang dia lakukan agar persahabatan yang dahulunya indah kembali sedia kala. Apatah lagi abu,dia rasa amat bersalah kerana merasakan dialah punca kepada segala perpecahan kumpulannya itu. Kesihatanya mula terganggu. Semakin hari semakin tidak bertenaga, selera makan pon kurang, badan semakin kurus
Mat “ kau ni kenapa abu?aku tgok ko semakin hari semakin kurus.tengok..muka ko pon pucat”
Abu “ tak de ape2lah..beselah dekat2 nk pekse ni..tertekan sikit”
Doloh “ ye ke ko nih..ke ade ape2 yg ko sembunykan dari kitaorang”
Abu “ dah2.aku tak depape..aku ok..se my leg ok lg kan..masih kental menyepak bola lagi nih”

Takdir Allah tiada siapa yang boleh menghalang. Benarlah firman allah..kullu nafsin…
Satu hari Abu telah jatuh pengsan di rumahnya.sampai di hospital.doktro berusaha untuk meneylamatkn Abu,namu xberjaya.Abu telah dsahkan meninggal dunia akibat serangan sakit jantung.
Setelah jenazah Abu selamat dikebumikan, ketiga2 sahabatnya begitu bersedih kecuali kasim yang masih tidak tahu akan kematian sahabatnya itu.
3hari selepas kematian Abu, Kasim mula merasakan sesuatu yg tidak senang…ketika di sekolah kasim cuba utk bertegur dgn sahabat yg telah lama di tinggalkan kerana kekerasan hati nye,,
Kasim "dolah! Abu mane lame aku tak nmpak die….."
Dolah terdiam dan berlalu pergi…
Kasim "bujang abu mane???"
Bujang jgak terdiam seribu bicara,dengan penuh duka..
Mat "Kassim sebenarnya….Abu dah meninggalkan kita buat selama-lamanya…sblum dia meninggal ade surat yg ditulis utk kau…ambik lah"


Kepada sahabat ku kasim,,sekian lama persahabatan ini terjalin dan selama itu juga lah ia kukuh,namun kekhilafan yg telah aku lakukan menyebabkan engkau terluka dan berduka,,,sahabat maafkan aku,sebelum diri ini kembali mnghadap cinta illahi,izinkan diri ini tetap mnjadi sahabat di hati sanubari…aku minta maaf sekali lagi,,,teruskan perjuangan…

Abu…abu….Ya Allah tempatkanlah sahabat aku bersama ahli syurga,dialah sahabat sejati yg susah di cari ganti,ampunkanlah dosa ku kerana menyakiti hatinya…ya Allah aku berdosa kerana membiarkan sahabt aku berduka sdgkn aku hanyut dgn cinta duniawi…ya Allah bersaksikan sahabat2 yg lain pertemukanlah kami di syurga Mu yg abadi…amin ya Rabbal alamin….



hasil karya
mohd khairul anam dan ahmad baihaqi
Kaherah 18/3/2010

0 comments:

Post a Comment