Pergimu Tiada Pengganti

Wednesday, March 10, 2010

Kesedihan melanda seluruh dunia ilmu terutama dunia Al-Azhar dengan perginya sebutir permata Al-Azhar iaitu Fadilatul Al-Imam Al-Akbar Syiekhul Azhar Doktor Muhammad Syyid Tantawi kerahmatullah kerana serangan sakit jantung pagi tadi di Riyadh,Saudi. Beliau menghembuskan nafas terakhir ketika dalam perjalanan ke hospital.

Allahyarham yang juga merupakan Sheikhul Azhar, lahir pada 28 Oktober 1928 di sebuah desa Salim as Syarqiyyah berpusat di daerah Tama, Soohaj. Beliau telah belajar dan menghafaz al Quran di kota Iskandariah.

Allahyarham menerima gelaran doktor dalam ilmu hadith dan tafsir pada tahun 1966 dengan pangkat kepujian (mumtaz), kemudian beliau bekerja sebagai tenaga pengajar di kuliah Fakulti Usuluddin, dan seterusnya ditugaskan mengajar di negara Republik Arab Libya selama 4 tahun. Selepas itu, beliau bekerja sebagai dekan bagi Pengajian Pasca-sarjana Universiti Islam di Madinah.

Kemudian Prof.Dr Mohamed Sayyid at Tantawi dipilih menjadi Mufti Kerajaan Mesir pada tanggal 28 Oktober 1986, dan menduduki menduduki jawatan tersebut sehinggabeliau dilantik menjadi Sheikhul al Azhar pada tahun 1996.

sebahagian sumber : pmram

0 comments:

Post a Comment